Învățământul românesc este departe de cerințele unei societăți moderne. Educația pare prinsă între trecut și viitor, între idealuri și realitate. Vasile Nagy, deputat de Arad, a susținut în Parlament o declarație politică dedicată problemelor învățământului din țara noastră.
„Ne aflăm în fața unei responsabilități colosale, să asigurăm copiilor noștri nu doar un sistem educațional funcțional, ci unul care să-i inspire, să-i formeze și să le ofere instrumentele necesare pentru un viitor plin de oportunități. Educația nu este doar un proces administrativ, o obligație formală sau un set de discipline predate mecanic, ci forța motrice a unei societăți prospere. Noi suntem martorii acestor provocări, dar, mai important, suntem și factorii care pot genera schimbarea și revitalizarea învățământului românesc. Pentru a realiza acest lucru, avem nevoie de un plan clar, bazat pe șase piloni fundamentali: stimulare, adaptare, inovare, revigorare, îmbunătățire și finanțare. Prin stimulare trebuie ca elevii noștri să fie antrenați nu doar să reproducă informații, ci să le analizeze, să le coreleze și să le aplice inovator prin metode pedagogice active: învățare prin proiecte, dezbateri, studiul de caz, integrarea tehnologiei în mod interactiv și formarea unui ecosistem educațional bazat pe experiențe concrete, nu doar pe teorie. Adaptare înseamnă renunțarea la rigiditatea curriculară. Digitalizarea, în acest sens, nu este o opțiune, ci o necesitate. Inovare arată că un profesor nu trebuie să fie doar o enciclopedie ambulantă, ci un facilitator al învățării. Investiția în formarea continuă a cadrelor didactice este crucială. Revigorarea educației presupune parteneriate funcționale cu mediul de afaceri, internship-uri, mentorat și o componentă practică solidă, astfel încât elevii să nu fie doar bine pregătiți teoretic, ci și angajabili, capabili să se adapteze provocărilor reale ale societății. Îmbunătățirea presupune optimizarea infrastructurii sistemului educațional dar și schimbarea mentalității. Finanțarea trebuie să fie prioritară, nu doar ca alocare bugetară, ci și prin atragerea de fonduri europene, granturi private și parteneriate cu sectorul economic. Schimbarea în educație nu este un proces care trebuie așteptat, ci unul care trebuie inițiat, iar viitorul nu este o întâmplare, ci rezultatul deciziilor noastre din prezent. Să nu uităm că ceea ce investim astăzi în copii noștri va modela societatea de mâine”, a declarat Vasile Nagy, deputat de Arad.